Noora Granvik vihitään Halsuan seurakuntaan

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo vihkii Oulun tuomiokirkossa sunnuntaina 11.6. kello 10 alkavassa messussa kymmenen uutta pappia Oulun hiippakuntaan.

Pappisvihkimyksen saajat seisovat kaaressa ikkunan edessä piispantalossa Oulussa.

Papiksi vihittävät antavat pappislupauksensa pöydän ympärillä.Yksi vihittävistä papeista on teologian maisteri Noora Granvik, joka vihitään STEP-koulutuksen opettajaksi ja Halsuan seurakunnan pastoriksi. Virka on määräaikainen ja osa-aikainen 1. heinäkuuta ja 31. joulukuuta 2023 välisen ajan.

Tulevana sunnuntaina vihittävät papit lähtevät seurakuntien palvelukseen ympäri hiippakuntaa Rovaniemeltä Halsualle. Vihkiminen tapahtuu apostolisen perinteen mukaisesti kätten päälle panemisella ja rukouksella. Pappisvihkimysmessu on kaikille avoin tilaisuus.

Noora Granvikin lisäksi tuomikirkossa vihittävät saavat viranhoitomääräykset seurakuntapastorin tehtäviin seuraavasti: Outi Huczkowski Oulujoen seurakuntaan, Sari Isokoski Kemin seurakuntaan, Antti Jeskanen Raahen seurakuntaan, Katja Lehtinen Ylitornion seurakuntaan, Mikko Pisilä Rovaniemen seurakuntaan, Minna Savola Muhoksen seurakuntaan, Anitta Uusikartano Rovaniemen seurakuntaan, Taija Valtonen Limingan seurakuntaan ja Peter Väänänen Siikalatvan seurakuntaan.

Piispa Jukka Keskitalolle pappisvihkimys on järjestyksessään kahdestoista. Tällä kertaa vihittyjä on poikkeuksellisen paljon. Vain piispanvirkauransa alkuvaiheessa kesällä 2019 piispa Keskitalo on vihkinyt yhtä suuren joukon uusia paimenia.

– Tämän pappisvihkimyksen osalta erityistä iloa tuottaa vihittävien pappien suuri määrä. Monessa seurakunnassa on uusi tilanne, kun otetaan vastaan työnsä aloittava tuore pappi, piispa Keskitalo kertoo.

Pappisvihkimystä voi seurata myös striimauksena osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Teksti ja kuvat: Pekka Mustakallio, piispan erityisavustaja

Tue Jun 06 16:02:41 EEST 2023