Konfirmoitavat ehtoollisella.

Rippikoulusta eväitä elämään

Rippikoulu on seikkailu, jonka voi kokea vain kerran. Se on kirkon kasteopetusta, jonka aikana nuori saa eväitä elämäänsä, kun yhdessä muiden nuorten ja seurakunnan aikuisten kanssa pohditaan elämään ja uskoon liittyviä asioita.

Kasteessa Jumala kutsui sinut yhteyteensä. Kasteen perusteella ja uskon kautta olet myös maailmanlaajuisen perheen, Kristuksen kirkon, jäsen. Kristillinen kirkko on aina opettanut niitä, jotka se on kastanut tai jotka haluavat kasteelle. Rippikoulu on osa kirkon antamaa kasteopetusta. Rippikoulussa opit tuntemaan itseäsi, toisia ja Jumalaa. Uskallat kulkea paremmin, kun on hyvää matkaseuraa.

Useimmiten rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulu aloitetaan syksyllä yhteisellä INFO-tilaisuudella, jossa nuoret saavat tietoa tulevasta rippikouluvuodesta. Seurakuntaan tutustuminen tapahtuu talven aikana, keräten merkintöjä rippikouluvihkoon erilaisista seurakunnan tapahtumista.

Kevään aikana pidetään ennakko-opetustunteja ja etukäteisleiri. Kesällä on vuorossa rippileiri. Rippileiri huipentuu konfirmaatioon, joka on uskon vahvistamista, antaa oikeuden kirkolliseen vihkimiseen ja kummin tehtävään.

Vanhemmat

Vanhemmat ovat lämpimästi tervetulleita seurakunnan tilaisuuksiin yhdessä rippikoululaisen kanssa. On hienoa jos vanhemmat osallistuvat nuoren kanssa yhdessä jumalanpalveluksiin tai kyselevät nuorelta, mitä nuortenillassa ja rippikoulussa on opetettu ja mitä nuori opetuksesta ajattelee.

Kokkolan rovastikunnan selkorippikoululeiri

Pidetään helatorstaiviikolla toukokuussa. Se toteutuu aina, kun ilmoittautuneita tulee riittävästi. Ilmoittautumiset marraskuun 10. päivään mennessä. Leiripaikkana on Vasikkasaaren leirikeskus, Trullevintie 135, Kokkolassa.
Selkorippikoulu on tarkoitettu peruskoulun pienryhmässä opiskeleville nuorille.
Ilmoittautumiset ja lisätietoja:
Tiina Karhulahti, diakoniatyöntekijä, tiina.karhulahti@evl.fi, p. 040 7324 117
Juha Karhulahti, kirkkoherra, juha.karhulahti@evl.fi, p. 0500 361 174
Marja-Liisa (Lissu) Latvatalo, kehitysvammaistyön pastori, marja-liisa.latvatalo@evl.fi, p. 0400 167 509