”Mamoona”

Jeesus opetti meitä luottamaan kaikessa Jumalan hyvään huolenpitoon. Häntä tulee rakastaa yli kaiken ja lähimmäistämme niin kuin itseämme.
Jeesus näki tarpeelliseksi varoittaa meitä vaihtamasta tätä kristityn peruskutsumusta hyvin vaaralliseen vaihtoehtoon. Se on tekstissämme ilmaistu sanalla ”mammona”.
Mammona on mielenkiintoinen ilmaus, sillä siihen kiintyminen kuvataan vaihtoehtona elävälle uskolle. Sana on suora lainaus aramean sanasta ”mamoona”, joka tarkoittaa omaisuutta ja varallisuutta.
Mielenkiintoa lisää sekin, että merkitykseltään ja muodoltaan lähelle tätä ilmaisua tulee meille kaikille niin tuttu sana ”aamen”. Käytämme sitä rukouksissamme, ja se kuuluu aivan uskomme ytimeen. Aamenella vahvistamme sen, mitä sanomme ja rukoilemme. Sanan merkitys viittaa kaikkeen lujaan ja vahvaan.

Mammona ja aamen ovat kiusallisen lähellä toisiaan. Mammona onnistuu usein kilpailemaan ihmissydämessä jopa Jumalan ja aamenella vahvistetun uskon kanssa. Mammonankin täytyy siis olla keskuudessamme hyvin tavoiteltua ja arvostettua, niin että senkin varaan moni uskaltaa tulevaisuutensa rakentaa.

Jeesus halusi suojella meitä ja opetti evankeliumissamme arvioimaan asioiden pysyvyyttä ja varmuutta ennen kaikkea iankaikkisuus näkökulmasta.
Hän kehotti keräämään aarteita taivaaseen. Sinne voi tallettaa niin, ettei tarvitse kokea kohdallaan pettymystä.
Juha Karhulahti.Hän neuvoo jokaista kiinnittämään sydämensä taivaallisiin. Silloin myös aarteet karttuvat oikeaan paikkaan. Sydän kiintyy vain rakkaudella. Jeesuksen,
Vapahtajamme anteeksiantava rakkaus sytyttää meissä oikeaa luottamusta ja halua palvella Jumalaa ja lähimmäistämme kaikin tavoin, jopa ”mamoonallamme”.

Juha Karhulahti
kirkkoherra
Halsuan seurakunta
juha.karhulahti@evl.fi

Matteus 6:19-24

Jeesus sanoo:
    ”Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.
    Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!
    Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa.”