Betlehemin rauhantuli palaa Halsualla

Halsualla palaa Betlehemin rauhantuli jo toista kertaa. Tänä vuonna rauhantuli palaa seurakuntatalon edessä olevassa lyhdyssä joulupäivän iltaan saakka.

Lyhtykynttilä lumisessa maisemassa.

Rauhantuli muistuttaa rauhan tärkeydestä. Tuli on noudettu Betlehemistä Jeesuksen syntymäpaikalta ja tuotu katkeamattomana viestinä myös Halsualle.

- Israelin matkoilla olemme käyneet tulen lähtöpaikalla Betlehemissä, ja nyt sen lämpö ja valo on tuotu monien käsien ja jalkojen avulla meidän luoksemme, iloitsee Halsuan seurakunnan kirkkoherra Juha Karhulahti.

- Tämä rauhan tuli on omalla toiviomatkallaan liittynyt enkelten sanomaan: Jumalan on kunnia korkeuksissa ja maan päällä rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto.

Jo yli tuhat vuotta on ikuinen tuli palanut Betlehemissä, Jeesuksen syntymäpaikalle rakennetussa kirkossa. Halki Euroopan kulkeva Betlehemin rauhantuli on perinne, joka sai alkunsa vuonna 1986. Siitä lähtien on itävaltalainen lapsi noutanut liekin Jeesuksen syntymäpaikalta ja lähettänyt sen matkaan. Eri maiden partiolaiset ovat vuodesta 1988 alkaen ottaneet perinteekseen rauhantulen kuljetuksen joulunaikana kirkkoihin, vanhustentaloihin, päiväkoteihin, kouluihin, sairaaloihin, vankiloihin, myyjäisiin, lippukuntien joulujuhliin ja erilaisiin tapahtumiin. Rauhan ja valon liekillä on paikkansa myös yksittäisten ihmisten kodeissa. Sen viesti ylittää kansallisuuksien, uskontojen ja poliittisten vakaumusten rajat.

Rauhantuli palaa seurakuntatalon edessä olevassa lyhdyssä joulupäivän iltaan saakka, josta sen voi noutaa myös kotiin vietäväksi.

- Tulen jakaminen yhä uusiin lyhtyihin on kuin rukous ja joulurauhan toivotus. Jumala on ihmeitä tekevä Jumala. Hän on elävä ja hän on voimallinen. Hänen valonsa riittää jokaisen elämään, Juha Karhulahti vakuuttaa.

- Sodan ja tuhon voima kuin tuulen viima pyrkii sammuttamaan rauhantulia kaikkialla maailmassa. Mutta Jumalan hyvää tahtoa ne eivät voi muuttaa. Hänellä on lopulta valta yli maailman mahtien. Hän tuo vieläkin toivon ihmisten rikkinäiseen maailmaan.

Kuva: Tarja Jakobsén

2023-12-13 10:16:00.0