Kynttilä syttyy läheisen muistolle

Pyhäinpäivää vietetään lauantaina 4. marraskuuta. Pyhäinpäivänä muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä.

Blommor och ljus.

Perinteinen suomalainen tapa pyhäinpäivänä on kynttilän sytytys edesmenneiden läheisten haudoille. Hautausmailla on myös muistopaikkoja, joihin voi viedä kynttilän, jos ei pääse viemään kynttilää oman läheisen haudalle.
Myös pyhäinpäivän jumalanpalveluksissa sytytetään muistokynttilät vuoden aikana poisnukkuneiden muistolle. Kynttilöiden sytytys on symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään. Kynttilän liekki symbolisoi elämän valoa ja sammunut liekki kuolemaa. Nämä kaksi elämän peruskysymystä kohtaavat erityisesti pyhäinpäivänä. Kun elämän liekki sammuu maallisessa kuolemassa, se palaa edelleen ikuisessa elämässä Jumalan luona.

Halsualla vietetään pyhäinpäivän messua kello 10. Muistokynttilät sytytetään vuoden aikana poisnukkuneille Halsualle haudatuille sekä niille muualle haudatuille, joiden omaiset ovat pyytäneet huomioimista.

La 4.11. klo 10 Messu Halsuna kirkossa

Su 5.11. klo 19 Lohdutuksen ilta Halsuan kirkossa
Psalmeja ja lohdutuksen lauluja Halsuan kirkkokuoron esittämänä.

Vapaa pääsy.

2023-11-01 09:49:00.0