Pappi kastaa pientä lasta.

Kasteen lahja

Syntynyt lapsi on kaunis lahja. Lämpimät onnittelut suuren elämänihmeen edessä. Vauva ansaitsee kaikkea hyvää ja kaunista. Kaste on yksi sellainen asia, lahja, joka kantaa halki elämän.

Lapsi kastetaan kolmen kuukauden kuluessa syntymästä.

Kun kaste tulee ajankohtaiseksi

• Ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon, Perhontie 24, p. 040 172 2371
  • Pelkkä puhelinsoitto riittää, seurakunnasta lähetetään lapsen rekisteröintilomake sekä kaste- ja kummitodistukset.
  • Samalla sovitaan kasteen ajankohdasta ja siitä, järjestetäänkö kaste kotona vai seurakunnan tiloissa.
  • Etu- ja sukunimilaki uudistui 1.1.2019. Lisätietoja laista löydät täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ennen kastetoimitusta on huolehdittava muun muassa seuraavista asioista:

• lapsen nimen valinta
  • kummien valinta
  • kastetilaisuuden virsien valinta
  • tilaisuuteen kutsuminen
  • tehtävien sopiminen kummien ja muiden läsnäolevien kanssa
  • seurakunnasta lähetetyn rekisteröintilomakkeen täyttäminen
  • mahdollisesta toimituksen jälkeisestä tarjoilusta huolehtiminen
  • kastepöydän valmistelu, jos kaste on kotona: valkea liina, kastemalja, Raamattu, kynttilä, valkoinen liina lapsen pään kuivaamista varten
  • lapsen pukeminen kastemekkoon (kastemekon voi vuokrata kirkkoherranvirastosta)

Kaste on ovi seurakuntaan ja kirkon yhteyteen. Kastemalja on ennen usein sijainnut eteisessä kirkon pääoven vieressä kuvaten, että kasteessa tullaan kirkon jäseneksi. Kasteen perusteena on Jeesuksen antama kaste- ja lähetyskäsky.

Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti. (Matt. 28:16-20)

Kaste liittää meidät Kristukseen ja hänen seurakuntansa yhteyteen. Kaste on toinen evankelisluterilaisen kirkon sakramenteista.

Lapsikaste on pääkäytäntönä, mutta myös nuori tai aikuinen voidaan kastaa, jos häntä ei ole kastettu aiemmin. Sitä edeltää opetus ja rippikoulu joko yksityisesti tai ryhmässä. Kummeja voi kastettavalle olla yksi tai useampia, kummin on oltava konfirmoitu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Jos kastettavalla on vain yksi kummi, tarvitaan toinen kastetilaisuudessa läsnä oleva henkilö kasteen todistajaksi, vaikka kirkkoon kuulumaton henkilö. Kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina, koska kummi on kirkon luottamustehtävässä ja johdattaa kastettavaa elämään kirkon yhteydessä.

Seurakunta tukee kastetun kristillistä opetusta ja kristittynä elämistä kaikissa elämänvaiheissa. Jumalanpalvelus, messu, kutsuu kaikenikäiset yhteen kerran viikossa toisen sakramentin, ehtoollisen äärelle, kokemaan yhteyttä, rukoilemaan ja kasvamaan kristittynä.